Rozvláčně

V listopadu vyšla hned dvě čísla Finančního zpravodaje a přinesla dva nové pokyny Generálního finančního ředitelství. Jeden ke správě daně, druhým je rozsáhlý a všeobsáhlý pokyn k zákonu o daních z příjmů. Nový účetní standard 708 o odpisování dlouhodobého majetku je určen pro účetní v příspěvkových organizacích a organizačních složkách státu.

Ze Sbírky zákonů upozorňuji na nový zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů, který považuji za velmi významný pro pozitivní fungování našeho státu.

 

 

1. Zákon č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů
Účinnost

- od 23.11. 2011 (malá skupina zřizovacích a přechodných ustanovení)
- od 1.1. 2012 (hlavní hmotná část předpisu)

V tomto bulletinu jsme se předpisy policejní povahy doposud nikdy nezabývali, naším zaměřením jsou daně a účetnictví. Pokud tak dnes činím, je to proto, že tomuto zákonu přikládám výjimečný význam všeobecného, celospolečenského rázu.

Co je na generální policejní inspekci tak významného? Ve sdělovacích prostředcích jsme se dozvěděli, že vznikne k 1.1. 2012, že to bude zase jeden nový úřad a že náklady na jeho zřízení a provoz budou další přítěží pro náš státní rozpočet. Na zmínku o významu nové instituce pro zajištění demokracie a občanské bezpečnosti jsem nenarazil, proto se na ni krátce podíváme.

Policie a její instituce jsou pro každý stát nezbytným nástrojem pro zajištění bezpečnosti občanů a jejich majetku. Je dobrým služebníkem, ale protože potřebuje velké pravomoci, může být nebezpečná.

Trestná činnost se ani policii nevyhýbá a je obzvlášť škodlivá, protože nepěkně podrývá důvěru občanů ve svůj stát. Pokud mají občané pocit, že policii nelze důvěřovat, je společnost ve špatném stavu.

V režimech s oslabenou demokracií se policie pravidelně stává nástrojem k posílení a udržení moci momentálních vládců. Potkali jsme se s tím v nové době ojediněle i u nás, vzpomeňme na období Stanislava Grosse (2000 až 2004) a teatrální zatýkání činovníků z politické konkurence dokonce před televizními kamerami, například kladenského primátora za ODS Milana Volfa.

Demokratický státní systém je postaven na principu vyvažování moci, žádný jeho orgán nesmí být mocný příliš, vše se musí vzájemně vyvažovat, nesmí vzniknout prostor pro vznik mocenské hegemonie. Policii a její moc vyvažují soudy, prokuratura čili státní zastupitelství a zejména přímý specializovaný kontrolní orgán. Doposud to byla Inspekce Policie České republiky.Byl to ale vnitřní policejní orgán s policií geneticky i funkčně propojený. Tato závislost nebyla v pořádku a podle mého názoru měla svůj dopad i na policejní disciplinovanost a pracovitost a na obraz policie v očích veřejnosti.

Nynější změna je jednoznačně změnou k lepšímu. Nezávislá, samostatná inspekce sice vzniká z orgánu policejní inspekce, ale dříve nebo později se mentálně i personálně odrodí a stane se z ní plnokrevný strážce policejních přehmatů. Je zde oprávněná šance, že pomalu ale dlouhodobě přispěje k tolik potřebnému pocitu občanské důvěry a pozitivního vztahu ke svému státu.

Je to dobrá zpráva pro naši budoucnost.

 

Finanční zpravodaj

2. Pokyn GFŘ č. D-5 k postupu správců daně při realizaci institutu ručení v daňovém řízení
FZ 6/2011 č.13 ze dne 4.11. 2011
Nový pokyn zaměřený na problematiku daňového ručení navazuje na zrušený pokyn D-329 stejného zaměření, je ale mnohem podrobnější, rozsáhlejší a propracovanější. Pokyn podrobně a důkladně rozpracovává dosavadní témata, jimiž jsou rozbor právní úpravy ručení zejména v oblasti DPH, postavení ručitele v daňovém řízení a postup správce daně vůči ručiteli. Vedle toho nově otevírá problematiku zajištění daně ručením a zajištění daně bankovní zárukou.

3. Pokyn GFŘ č. D-6 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
FZ 7/2011 č.14 ze dne 30.11. 2011
Generální finanční ředitelství, které uzavírá první rok své existence, nyní vydalo rozsáhlý a podrobný pokyn k zákonu o daních z příjmů. Pokyn zabírá ve Finančním zpravodaji 26 stran hutného a obsažného textu a má ambice shrnout veškerý oficiální výklad k zákonu o daních z příjmů. Generální finanční ředitelství tímto krokem navazuje na zajetou praxi Ministerstva financí v průběžném vydávání těchto všeobsáhlých pokynů a přejímá i zavedený několikaletý časový interval mezi jednotlivými vydáními. Nynější pokyn nahrazuje (a ruší) svého předchůdce, jímž byl známý pokyn D-300 z roku 2006. Stejně, jako tomu bylo v předchozích případech, i nyní zachovává obsahovou i formální strukturu svého předchůdce a z větší části se s ním textově shoduje.

Takto provedená návaznost na předchozí pokyn představuje pro uživatele, jimiž jsou zejména účetní, nepěknou komplikaci. Z textu pokynu totiž vůbec není zřejmé, co zůstává beze změny platné, co se změnilo a která dosavadní stanoviska platit přestávají. Udělat v těchto otázkách jasno není úkol pro účetního, ale pro specializovanou instituci. Lze očekávat zvýšený zájem o semináře a školení na toto téma.

 

4. Český účetní standard pro některé vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle vyhlášky č. 410/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů
FZ 3/2011 č. 9 ze dne 30.3. 2011
Účinnost od 31.12. 2011
Tento nový český účetní standard má oficiální název Český účetní standard č. 708 - Odpisování dlouhodobého majetku. Je určen pro územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, regionální rady regionů soudržnosti, příspěvkové organizace, státní fondy podle rozpočtových pravidel, Pozemkový fond České republiky a organizační složky státu. Má poněkud neobvyklé, silvestrovské datum účinnosti. Souvisí to s možností volby způsobu odpisování, změnou metody odpisování a dopočtu oprávek ke 31.12. 2011.